fbpx

‘Moet IK dit NU doen?’ Blog 3 door Stefanie

Het is al weer een tijdje geleden dat ik Marcel sprak, een vriendelijke man, gedreven en houdt niet van ‘half werk’. Maar hij komt ook gespannen over. Hij vertelt over de samenwerking met zijn leidinggevende.

kwaliteit en valkuil

Marcel is een gewaardeerde collega, juist omdat hij niet houdt van ‘half werk’. Hij staat klaar voor zijn collega’s en zorgt dat hij af heeft wat anderen bij hem op zijn bureau leggen. Maar deze eigenschap is ook precies de valkuil van Marcel, hij haalt meer werk naar zich toe, dan hij aankan. Waardoor zijn eigen werkzaamheden blijven liggen. Hij is gespannen en vindt dat hij soms wel een te kort lontje heeft (vooral thuis).

uitdaging

Marcel vindt dat hij alles moet doen wat zijn leidinggevende aan hem vraagt, want dat hoort bij zijn functie. Iedereen werkt hard en doet zijn best om elke dag het werk klaar te krijgen, dus erover klagen heeft geen zin. Hij is er ook van overtuigd dat zijn leidinggevende geen oplossing heeft en dat hij er maar het beste van moet maken.

Ik wil er naar toe dat Marcel met zijn leidinggevende in gesprek komt over welke werkzaamheden wel en niet bij zijn functie horen. Welke werkzaamheden wel en niet belangrijk zijn om te doen en welke werkzaamheden wel en niet dringend zijn. Kortom, dat Marcel prioriteiten stelt en zelf keuzes maakt in de werkzaamheden die hij het beste kan doen.

We zoomen in op het moment dat de leidinggevende van Marcel bij Marcel komt en hem vraagt om iets te doen. Ik heb de indruk dat Marcel op alles wat hem wordt gevraagd ‘ja’ wil zeggen. Maar in feite is dat niet wat hij nu doet. Hij zegt namelijk op een heel aantal werkzaamheden in ‘nee’, deze werkzaamheden schuift hij steeds maar vooruit. Ik vraag hem op welke werkzaamheden hij nu in feite ‘nee’ zegt. Dat is het moment dat er een kwartje bij hem valt. Hij realiseert zich dat hij helemaal niet overal ‘ja’ op zegt, hij zegt alleen ‘ja’ op werkzaamheden die zijn leidinggevende op dat moment bij hem kwijt wil. Dat gaat ten koste van andere zaken, die voor hem en zijn functie minstens zo belangrijk zijn. De vraag die hij zich vaker moet stellen is de volgende: ‘moet IK dit NU doen?’.

‘Waarom ben ik hier niet eerder op gekomen

Later spreek ik hem en hij is helemaal enthousiast over de simpele oplossing die we hebben besproken. Hij heeft nu regelmatig gesprekken met zijn leidinggevende over de werkzaamheden waar hij ‘nee’ op zou moeten zeggen, voor hij ergens ‘ja’ op zegt. Daarmee wordt voor zijn leidinggevende veel inzichtelijker waar Marcel mee bezig is en welke werkzaamheden er wel en niet bij hem neergelegd kunnen worden. In de openheid van deze communicatie kunnen ze veel beter samenwerken.

 

 

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email