fbpx

Streef deze 3 dingen na om écht lekker te werken

lekker werken

Onder ons logo lees je de tagline: “…zodat ’t lekker werkt”. Maar wat betekent dat nu eigenlijk voor de collega’s van VitaMee zelf? Ik overviel een aantal collega’s tijdens hun werkdag met de vraag:

“Als je straks naar huis gaat, wat bepaalt nou dat je lekker hebt gewerkt?”

Dan krijg ik natuurlijk een aantal persoonlijke reacties, maar daaronder liggen een paar universele principes. Aan deze drie zaken wil je elke dag aandacht besteden:

  • voldoening
  • plezier
  • autonomie

Dit zijn de antwoorden van mijn collega’s:

Nicole

Dan heb ik mijn tijd bewaakt, heb ik rustig aan mijn to-do’s gewerkt en heb ik rustmomentjes voor mijzelf gecreëerd door de dag heen.

Nicole Roemaat, officemedewerker

Ilja

O, jee. Eigenlijk werk ik elke dag wel lekker. Ik vind het samenwerken in het team altijd heel prettig. Ik vind de werksfeer heel bepalend. Dus om er met elkaar een leuke dag van te maken, is voor mij ook wel bepalend van hoe ik ’s avonds naar huis ga.

Ilja Clephas, verzuimspecialist

Peter

Dat ik aan het einde van de dag met plezier naar huis kan gaan, dat het me gelukt is om te doen wat ik wilde doen die dag. Dat ik een beetje heb kunnen lachen, dat vind ik belangrijk. En dat ik een paar goede gesprekken heb gehad, want dat ik uiteindelijk waar ik het voor doe.

Peter Vooren, toegepast psycholoog/ coach

Minke

Nou, dat ik vandaag alles heb kunnen doen wat ik wilde doen. Dat lukt tot nu toe behoorlijk moet ik zeggen. De punten die ik op mijn agenda had staan die zijn denk ik voor 80% afgerond (het is 13:00 ten tijde van ‘de overval’) en dat ik voor mijn gevoel toegevoegde waarde heb kunnen leveren. Of dat nou voor een individu is geweest of voor een organisatie, dat vind ik een fijn gevoel.

Minke Tankink, teamcoach/ trainer

Uiteindelijk willen we hetzelfde

‘Werkregels’ die bepalen dat je lekker werkt, lijken misschien logisch, maar zijn niet vanzelfsprekend. Iedere functie, maar ook iedereen kent zijn uitdagingen. De mensen die ik mag begeleiden bevestigen dat keer op keer.

De uitdaging zit hem in het gedaan krijgen van wat je eigenlijk al weet:

  • belangrijke zaken eerst
  • focus houden op je prioriteit
  • omgaan met afleidingen en veel taakwisselingen
  • maak ruimte voor pauzes
  • 1 ding tegelijk
  • eerst afmaken, dan wat anders oppakken
  • samenwerken met plezier
  • voldoening halen uit je werk
  • je veilig voelen op je plek en tussen je collega’s

We werken gemiddeld 47 jaar, 37 uur per week. Minus het aantal verlofdagen zijn we maar liefst 11.050 dagen ‘on the job’. Daarom mag je volgens ons vaker stilstaan bij de vraag of je lekker werkt.

En zo niet, wat kun jij doen om ervoor te zorgen dat het beter wordt?

Vertel ons wat je vindt

Deel dit bericht met je collega's

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

Peter Vooren

Toegepast psycholoog/ Coach

Peter is de auteur van dit artikel en schreef ook de 'lekker werken checklist' met 12 tips voor een topwerkdag.

Download de 'lekker werken' checklist!