Wat is psychologische coaching bij VitaMee

Onze psychologische coaching blijkt effectief en populair om in te zetten als preventieve aanpak. Ons huidige aanbod kan dankzij de feedback van de deelnemers en klanten van VitaMee nog effectiever worden ingezet. Bovendien bieden de coachpakketten een heldere aanpak bij preventieve strategieën voor bedrijven. We geven je in dit artikel een uiteenzetting van wat psychologische coaching inhoudt bij VitaMee.

Psychologische coaching bij VitaMee is:

  • Intensief
  • Resultaatgericht
  • Persoonsgericht
  • Eigen regie

Van klacht naar kracht

Niet iedereen werkt altijd even lekker. Dan kan er preventief of ter ondersteuning bij verzuim of bij het re-integratieproces psychologische coaching worden ingezet. Wanneer iemand specifieke competenties of vitaliteit wil ontwikkelen om nog meer uit het werk te halen, dan krijgt een traject een andere insteek.

Daarom wordt er onderscheid gemaakt tussen psychologische coaching, work-life coaching en leefstijlcoaching.

Veelvoorkomende thema's

Op basis van veelvoorkomende problematiek zijn er vaste trajecten ontwikkeld. Wanneer iemand een duidelijke klacht heeft en de mogelijkheden bezit om daar zelfstandig aan te werken, dan kan een kort en intensieve interventie van 6 weken worden ingezet.

Veel voorkomende thema’s zijn:

  • Stress en werkdruk
  • Paniek en piekeren
  • Probleemoplossende aanpak bij somberheid en omgaan met algemene dagelijkse problematiek
  • Slaapproblematiek
  • Alcoholmisbruik
  • Burn-outklachten
  • Aandachts- en focus problematiek

Extra ondersteuning

Tijdens een interventie of traject is het fijn om tussendoor wat aan je coach te kunnen vragen. Het is ook mogelijk dat je coach je kan voorzien in extra ondersteuning door je een bericht te sturen buiten de afspraken om. Dat is nu mogelijk via WhatsApp ondersteuning. De toegepast psycholoog of coach heeft een eigen nummer waaraan een zakelijk WhatsApp account is gekoppeld. De communicatie via WhatsApp is standaard voorzien van ‘encryptie’.

Bij onze begeleiding worden ook Videocalls, e-mail, thuiswerkopdrachten, telefonische gesprekken en uiteraard face-to-face gesprekken ingezet.

Het échte werk

Ontwikkeling vindt plaats door met nieuw gedrag te experimenteren in de praktijk. Deelnemers worden daarom door opdrachten uitgedaagd en gaan er vooral thuis mee aan de slag. Er wordt daarom meer ingezet op ‘thuiswerk’.

Blended coaching

Het ‘face tot face’ gesprek wordt versterkt met vaker, korter en online contact. Er wordt standaard gestart met een face-to-face kennismaking. De opvolging kan voortaan ook online. Per traject wordt gekeken naar welke contactmiddelen zorgen voor een zo effectief mogelijke begeleiding. Dit wordt ‘blended’ genoemd.

Een bijkomend voordeel van deze flexibele aanpak, is dat een deelnemer meer continuïteit wordt geboden en er bovendien meer eigenaarschap kan worden getoond.

“Werken op je eigen tempo, moment en waar je wilt.”

Door medewerker of werkgever

Een traject kan worden ingezet in naam van de werkgever of worden aangevraagd door een medewerker zelf. Deze kan door iemand zelf worden bekostigd of daar kunnen onderling afspraken over gemaakt worden. Wanneer de werkgever een rol speelt in de ontwikkeling, dan zijn driegesprekken en periodieke terugkoppeling standaard.

Deel dit artikel