Hersenfit werken in de Achterhoek

Ik rij deze ochtend door de Achterhoekse ‘binnenlanden’ naar een klant toe. Zoals ik vaker doe, rij ik over B- wegen door het groen. Wat is de Achterhoek, mijn werkgebied, toch ontzettend mooi en ik bedenk mij ook meteen hoe weinig ik echt geniet van het mooie landschap als ik van klant A naar klant B rij. Herken jij dat ook?

Mijn telefoon hoor ik overgaan, ik wil kijken wie het is en wat er is,  maar ik denk opeens aan de Bijscholingsdag die ik vorige week heb bijgewoond. Daar heb ik een workshop heb gevolgd over ‘hersenfitheid’.

De deskundige vertelde over de blootstelling aan de snelheid van de hedendaagse samenleving en wat ons brein aan kan. We worden elk moment van de dag blootgesteld aan grote hoeveelheden informatie via e-mail en Social Media. Gemiddeld ontvangen we 120 (!) e-mails per dag.  Het grootste deel van deze ontvangen e-mails is niet eens relevant, terwijl je wel eerst al die e-mails leest om te bepalen wat relevant is en wat niet.

Naast alle e-mails zijn we ook actief op Social Media. Nog meer berichten om te beantwoorden, nog meer informatie om tot ons te nemen en nog meer updates en artikelen om onder andere op de hoogte te blijven binnen je eigen vakgebied.

Tijdens deze workshop sparren we met elkaar en komen tot de conclusie dat ook de reactietermijn steeds korter wordt: dat wil zeggen: de klant (extern of intern) verwacht dat wij direct antwoord geven op zijn gestuurde bericht. De druk om te reageren wordt dus ook steeds hoger, want we zijn bang dat hij anders wel naar een concurrent stapt.

Daarnaast zijn we ook altijd bezig in de auto, herken je dat? Nog even snel die ene klant bellen, of je eigen collega om even bij te praten, je zit anders toch maar in de auto je tijd te verdoen…

Ons brein heeft behoorlijk wat te verduren

Zelf merk ik ook in de jaren dat ik actief ben in het begeleiden van organisatie bij verzuimende medewerkers, dat deze blootstelling frequenter oorzaak is van onbalans.

Steeds vaker zit ik aan tafel met een werkgever en een medewerker om te praten wat we kunnen doen om een medewerker te helpen in het weerbaarder worden tegen al die verschillende invloeden van buitenaf en daarnaast om leidinggevenden te helpen om tijdig te signaleren van een onbalans door onder andere deze ´trend´.

En niet alleen de oudere medewerker die de nieuwe werkwijze van de organisatie niet kan ‘bijbenen’, vooral de jonge medewerker heeft te kampen met deze psychische klachten.  Daarbij is de snelheid van al die informatievoorzieningen een echte ‘brainkiller’.

Gelukkig kunnen we samen, werkgever en medewerker veel doen om tijdig te signaleren en om anders te handelen. O.a. het tijdig ontspannen en opladen voor een volgende taak zorgt voor hersenfitheid.

Tijdens dit autoritje laat ik mijn telefoon overgaan. Ik besluit te genieten van het landschap en mij op te laden voor het gesprek bij de klant. En wat blijkt? Door zo’n simpel (lijkend) besluit zit ik heerlijk ontspannen aan tafel, ben ik scherp en kan ik de klant nog beter ondersteunen!

Een echte aanrader, geniet van de volgende kilometers in nieuwe stijl.

Wil je graag met mij verder praten over hoe je ervoor zorgt dat medewerkers ‘hersen’fit blijven?

Neem dan hier contact met mij op, of bel voor een afspraak met 0544 353000.

-Chanika

Deel dit artikel