Overstappen van arbodienst? Waar begin je?

Wil je per 1 januari van arbodienst wisselen? Dan moet je vóór 1 oktober actie ondernemen.

Wil je per 1 januari van arbodienst wisselen? Dan moet je vóór 1 oktober actie ondernemen. Te laat opzeggen betekent vaak dat je nog een jaar vast zit.

Maar waar begin je met zo’n overstap? Want alleen een administratieve wijziging is niet voldoende. Daarom werkten we onderstaand plan voor je uit zodat jij goed kan checken of je huidige arbodienst nog past bij jouw organisatie.

Hoe weet ik of het nog past?
Een gevoel is niet altijd de juiste onderbouwing. Daarom kan jij, samen met jeteam, onderstaande vragen doornemen om te bepalen of jouw huidige arbodienstnog bij jullie past.

  1. Geef ik de kwaliteit van de arbodienst een voldoende?
  2. Rechtvaardigt de prijs de kwaliteit van punt 1?
  3. Verlang ik een proactieve houding en wordt die ook geleverd?
  4. Geef ik alle onderdelen (RI&E, PMO, etc.) een voldoende?
  5. Hoe is de werkwijze? Hoe zien de consulten eruit (alleen online of juist fysiek)?

Beantwoord je meerdere vragen met ‘nee’? Dan is overstappen serieus de moeite waard.

Bedenk wat bij jou past

Wij bieden in onze dienstverlening twee verschillende mogelijkheden:

VitaRegie: Sociaal-medische regie met visie, partnerschap in brede inzetbaarheid

VitaRegie is meer dan verzuimbegeleiding. Onze unieke inzet van het SociaalMedisch Team (bedrijfsarts en POB’er) maakt het mogelijk om niet alleen medisch verzuim effectief te begeleiden, maar ook bredere arbeidsongeschiktheid vroegtijdig te signaleren en aan te pakken

Daarbij bieden we een compleet netwerk van inzetbare professionals: van casemanagers en specialistische coaches tot psychologen, bedrijfsfysiotherapie, 2e spoor-specialisten en arbeidsdeskundigen.

Alles gericht op het voorkomen van verzuim, het vergroten van inzetbaarheid en het versnellen van herstel. VitaRegie staat voor deskundige regie, transparantie in inzet en een partnerschap dat werkt.

VitaZeker: Focus op inzetbaarheid, resultaat in verzuim

OnzeVitaZeker-aanpak is ontwikkeld voor MKB-organisaties die werken met een vangnetconstructie conform de Arbowet, en biedt een alles-in-één formule die rust, regie en resultaat brengt in verzuimbegeleiding en preventie. We combineren vakmanschap, betrokken begeleiding en directe bereikbaarheid in eenabonnement dat alle regie- en casemanagement uren en toegang tot Vitadesk omvat, terwijl medische verrichtingen transparant apart worden gefactureerd. 

Onze inzetbaarheidsregisseurs werken proactief vóór, tijdens en na uitval, ondersteund door een multidisciplinair team onder één dak. Wat VitaZeker uniek maakt, is de regionale verankering. 

Samen met onze partner Mosaics bieden we tevens de mogelijkheid tot deelname aan éénvan de collectieven in de Achterhoek en Liemers, waarin werkgevers samen verzuimrisico’s dragen zonder tussenkomst van verzekeraars. Deze verenigingen bieden niet alleen financiële voordelen, maar ook meer grip op inzetbaarheid en werkenergie.

De keuze hangtaf van jouw organisatiecultuur en hoeveel regie je zelf wilt voeren.

Stappen voor een soepele overstap

Besloten om over te stappen? En nu? Met onderstaande stappen weet je zeker dat je nietsover het hoofd ziet!

  1. Kies voor VitaRegie of VitaZeker
  2. Dien een pro-forma opzegging in
  3. Ga in gesprek met de nieuwe arbo-dienst
  4. Zorg dat alle dossiers volledig en tijdig worden overgedragen

Kom je er alsnog niet uit of wil je dat we je helpen? Neem dan vrijblijvend contact op!

Contact opnemen

Cookies! We gebruiken Google Analytics om onze website te analyseren