Dé werk-privé balans is voor volwassenen als Sinterklaas voor kinderen

Blijf in balans! Van 16 tot en met 20 november is het de Week van de Werkstress. Elk jaar wordt de Week van de Werkstress georganiseerd om werkenden en werkgevers bewust te maken van de ernst, maar ook de mogelijkheden en verantwoordelijkheden omtrent werkstress. Meer dan ooit is werkstress een actueel thema voor veel mensen.

De werk-privé balans bestaat niet

Sorry maar geen sorry. Als volwassenen onder elkaar, is het volkomen legitiem om elkaar te wijzen op wat fantasie en wat werkelijkheid is. Laat ik het eerst even verduidelijken aan de hand van een paar denkfouten die zo mooi op een rij zijn gezet door Elke Geraerts en Miet Leijssen.

  1. Werk staat los van privé. Nee. Je neemt jezelf mee naar je werk. Als je thuis niet lekker in je vel zit, presteer je op je werk minder goed. Andersom geldt hetzelfde. Je legt meer van jezelf in je werk dan je denkt.
  2. Een balans is evenredig verdeeld. Nee. Balans is in perfectie aan elke zijde een gelijke belasting. Terwijl een baan van 24 uur per week (14% van de uren in een week) voor iemand ook te zwaar kan wegen.
  3. Werk moet leuk zijn. Helaas. Op school had je vakken die je leuk vond en waarschijnlijk ook waar je een hekel aan had. Ook zullen er taken en dagen zijn in je werk die gewoon niet leuk zijn. Niet voor iedereen is werken even leuk. Toch kun je ook dan gelukkig zijn in je leven.
  4. Werk en privé moet je scheiden. Dat is gewoon niet te doen. Een collega waarmee je niet over privé mag spreken? Thuis niet over je werk nadenken? Verzetten hiertegen levert je waarschijnlijk meer stress op.

Je hoeft ook niet altijd in balans te zijn. Het is effectiever om te streven naar een persoonlijk evenwicht. De ene week kan dat meer naar een deadline leunen, de andere week naar quality time met je gezin/ familie.

Als je erachter komt dat wat je zoekt niet bestaat.

Hoe dan wel?

Een fijne synergie tussen wat je leuk vindt en wat je goed kan, is het mooiste wat je kunt bereiken. Haal je genoeg voldoening en plezier uit je werk? Dan ben je al een heel eind. Idealiter wil je zowel op je werk en ook privé streven naar positieve resultaten én een positieve beleving. Zoals het één afbreuk kan doen aan het ander, kan het elkaar ook wederkerig versterken.

Bekijk maar eens de post van Gary Vaynerchuk hieronder. Je werkt het beste op het snijvlak tussen wat je goed kunt én waar je passie voor voelt.

Verzuim door werkstress neemt toe

We weten dat meer dan de helft van het werk gerelateerd verzuim wordt veroorzaakt door psychosociale werkbelasting (TNO, 2018). Dat zijn psychische klachten, overspannenheid en burn-out. Het aandeel burn-outklachten blijft al sinds 2007 gestaag toenemen.

Factsheet kerncijfers – TNO Arbobalans 2018

Deze toename hangt samen met het ervaren van hoge taakeisen, lage regelmogelijkheden (speelruimte om zelf zaken op orde te brengen) en lage autonomie. Aan de kant van het werk, liggen er dus genoeg uitdagingen bij het streven naar persoonlijk evenwicht.

Leidinggevenden bepalen veel, ook de mate van werkstress

Er is een belangrijke rol toebedeeld aan leidinggevenden voor het ervaren van werkstress. Niet in negatieve zin (wel ervaart 15 procent van de werknemers last van ongewenst gedrag door leidinggevenden of collega’s), juist in positieve zin.

Tijdens de coronacrisis ervaart 87 procent van de werknemers zeer veel sociale steun vanuit de leidinggevende. En dat heeft een positieve werking op de ervaren werkstress. Overigens, je presteert niet alleen minder door teveel werkstress, ook door negatieve stress thuis. En ook daarin kun je als leidinggevende iets betekenen.

‘Life-events’, het roet in je eten

Zoals gezegd, er bestaat niet een ideale werk-privé balans. Ook gaan niet voor iedereen dezelfde regels op. De balans kan en zal van week tot week verschillen. Sterker nog, wanneer je de ene dag fluitend naar huis gaat, kan het zijn dat je door gebeurtenissen thuis jezelf de volgende ochtend naar je werk toe moet slepen.

Heftige gebeurtenissen thuis hebben een grote impact op de psychosociale belastbaarheid. Familieruzie, ziekte, een scheiding, geldproblemen en sterfte zijn enkele voorbeelden. We hebben er allemaal op een gegeven moment in ons leven mee te maken.

Hoe je hiermee omgaat, bepaalt voor een groot gedeelte hoeveel last je hiervan ervaart. Een behulpzame (sociale) werkomgeving kan hier een belangrijke bijdrage aan leveren. Of het juist erger maken.

Dilemma op dinsdag: de meesten willen liever roet in andermans eten gooien.

Dit jaar is een beetje anders

Het aandeel burn-outklachten tijdens de coronacrisis is stabiel gebleven ten opzichte van de meting in 2019. Goed nieuws zou je zeggen, toch kent deze periode wat specifieke uitdagingen. Het motto voor de Week van de Werkstress 2020 is niet voor niets ‘Blijf in Balans’!

Veel genoemde problemen bij thuiswerken zijn:

  • Minder verbondenheid met het bedrijf en collega’s
  • Een ongeschikte werkplek
  • Teveel afleiding
  • Verminderde zelfregulatie (bijvoorbeeld te lang doorwerken, minder bewegen)

De werk-privé balans is in gevaar

Huh, maar je zei toch net dat die niet bestond? Ja, dat klopt. En toch liggen er principes aan ten grondslag die nu een gevaar vormen voor de mentale belastbaarheid tijdens het werken.

Halverwege 2020 werkte 45 procent van de werknemers geheel of gedeeltelijk thuis. Bij de mensen die thuis werkten, steeg de disbalans tussen werk en privé. 12 procent van de thuiswerkende medewerkers heeft moeite om zich te concentreren tijdens het werk. Dat is twee keer zo vaak in vergelijking met mensen die op locatie werken. 8 procent heeft verzuimd vanwege vermoeidheidsklachten of concentratieproblemen.


Heb jij last van werkdruk in de organisatie of werk je niet lekker door privéomstandigheden?

Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek. Stuur een mail met je verhaal en gegevens naar peter@vitamee.nl.


Wat kun je zelf doen als je thuiswerkt?

Jezelf goed reguleren in het werk en mentaal fit houden, is voor de één eenvoudiger dan bij de ander. We zetten de basisprincipes voor je op een rij. De toelichting en meer advies omtrent deze principes vind je via de link.

  • Maak een dagplanning
  • Zorg voor afwisseling en voldoende beweging
  • Plan momenten van ontspanning
  • Blijf in (virtueel) contact met je collega’s

Vind je het moeilijk om los te komen van je werk? Lees dan ook hier eens verder.

Naar het uitgebreide artikel over de basisprincipes van thuiswerken.

Wat kun je als leidinggevende of werkgever doen?

Als leidinggevende heb je veel invloed op de ervaren werkdruk bij werknemers. In crisistijd, of je nu thuis werkt of niet, wordt er veel aanpassingsvermogen gevraagd. Ander werk doen, invallen voor een zieke collega, andere diensten of in een ander team werken. Ondertussen kan er buiten het zicht van de werkgever om ook veel gebeuren. Hoe kun je hier rekening mee houden?

  • Geef vertrouwen
  • Wees duidelijk
  • Geef voldoende informatie
  • Houdt contact

Lees verder in het blog voor leidinggevenden.

Lees meer over uitdagingen bij thuiswerken ook bijvoorbeeld dit artikel in het Algemeen Dagblad: https://www.ad.nl/ad-werkt/met-je-laptop-aan-de-keukentafel-werken-is-vragen-om-problemen~a9b25272/

Deel dit artikel