fbpx
VitaMee Team (2)

Hoe werkt VitaMee lekker door?

Het raakt ons allemaal. Dat zinnetje kwam de afgelopen weken in zowat elk artikel en mailtje voorbij. En dat is ook zo. Wij zitten wat dat betreft op de eerste rij en zien de impact bij mensen en organisaties. Dat kun je niet bepaald onder stoelen of banken schuiven.

Het respect voor de mensen in de vitale sector groeit nog steeds elke dag. Ook leven we erg mee met de bedrijven die door de maatregelen hard worden geraakt.

Hoe het met ons gaat?

We laten je via dit bericht graag even zien wat er bij ons allemaal is veranderd. Voor actuele berichten surf je even naar onze homepage.

In de eerste week zijn wij van knusse kantoortuin naar volledig online en separaat werken overgestapt. Bijna alle collega’s werken thuis. Het is technisch gezien niet nodig, toch werkt een enkeling op kantoor. Dat werkt nu wel lekker rustig daar.

We werken nu op vaste plekken (zie post-it).

Op kantoor gelden natuurlijk ineens allemaal regeltjes:

  • afstand houden;
  • werkplek schoonmaken;
  • geen groepsoverleg meer;
  • geen 1-1 bezoeken meer;
  • natuurlijk de standaard maatregelen.

 

We zijn snel expert geworden in het online werken

De spreekuren, de care & case begeleiding en persoonlijk coaching gaan nu allemaal via de digitale kanalen, zoals bijvoorbeeld ons e-coaching systeem Pluform.

Video overleg, even inbellen of chatten, het was even wennen. Het heeft ook wel wat leuks.

‘Teams’ is onze nieuwe beste vriend geworden. Ik mis vooral F11 (dat is bij mij ingesteld als belknop, want ik ben te lui om het nummer in te toetsen 😉) en natuurlijk de grapjes op kantoor. Inmiddels vinden de grapjes ook wel de weg via Teams en appjes.

Teams all-day, everyday.

En nu dan?

Nu hebben we andere prioriteiten. Weet jij nog waar je een maand geleden mee bezig was? Ik niet. We zijn vooral bezig met vandaag en de planning voor eerst komende weken.

Ook zijn wij ons aan het voorbereiden op de lange termijn. Onze systemen en werkplekken op afstand zijn gesynchroniseerd en eerlijk gezegd, we zijn flink getest op ons aanpassingsvermogen en onze digitale middelen. Dankzij een goede coördinatie en de inzet van alle collega’s zijn we geslaagd!

Niet alleen de manier waarop wij werken is veranderd, ook de inhoud van ons werk is snel veranderd. We hebben veel vragen gekregen over hoe er in een bedrijf omgegaan moet worden met specifieke ‘wat als’ corona-situaties. Iedereen moest zich en moeten aanpassen.

De maatregelen hebben uiteraard veel effect op het verzuimprotocol. Ook daarvoor hebben wij in onze werkwijze en bij onze klanten de nodige aanpassingen gedaan. De laatste wijzigingen vind je overigens hier.

Op dit moment draaien onze casemanagers en bedrijfsartsen voorlopig nog diensten via de telefoon en andere digitale kanalen. We hebben voor dringende zaken onze bereikbaarheid vergroot.

Hoe blijf je optimistisch?

De bijeenkomst van het Middenkader Platform Achterhoek ging natuurlijk ook niet door. Het thema van de laatste bijeenkomst zou ‘Optimisme verhogen bij medewerkers’ zijn. Omdat er een aantal leidinggevenden lid zijn, vond ik het nu des te belangrijker om de inhoud van het thema wel te delen. Niet vanwege de blije lading, juist niet. Wel vanwege dat de huidige situatie voor veel mensen uitdagend is en hoe je ermee omgaat grotendeels bepaald hoe succesvol men hier uit komt. Wil je hier meer van weten? Bekijk dan hier de eenmalige online training.

De manier waarop we onze dienstverlening kunnen voortzetten is afhankelijk van hoe de situatie zich de komende tijd zal ontwikkelen. We volgen de ontwikkelingen natuurlijk op de voet. Onze bedrijfsartsen zijn goed op de hoogte van de adviezen. Één ding is zeker. Wij zijn optimistisch.

Veerkracht

We zien ook bij onze klanten een groot aanpassingsvermogen. Er worden nieuwe manieren gevonden om het werk uit te voeren en de samenwerking versterkt daarin ondanks de fysieke afstand. Als team merken wij dat we ondanks de fysieke afstand, toch sterk met elkaar verbonden kunnen zijn. Fijn dat we zo op elkaar kunnen bouwen!

We zien gelukkig dat heel veel organisaties (en vergeet niet, dat zijn gewoon groepen mensen) ondanks de tegenslagen snel nieuwe wegen vinden om het werk, de processen en het bedrijfsresultaat voort te zetten. Met misschien nog wel andere mogelijkheden die eerder niet eens bestonden.

Dat maakt ons extra hoopvol over de toekomst. We wensen iedereen veel succes, optimisme, veerkracht en natuurlijk een goede gezondheid toe in de aankomende komende perioden. Zet hem op!

Extra links

https://www.vitamee.nl/coronavirus-informatie-werkgevers/

https://www.vitamee.nl/algemeen/16-3-20-aankondiging-extra-bereikbaarheid-bedrijfsarts-en-vitamee/

Vertel ons wat je vindt

Deel dit bericht met je collega's

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email